Det er ikke mye som skal til for å gi kunder et inntrykk av deg og din bedrift. Kundene har som regel formet seg en mening om din merkevare lenge før de besøker deg eller begynner å gjøre undersøkelser på hvilken tilbyder de vil benytte seg av. Alt du trenger er en logo, et budskap, en kampanje eller annonse for å gi potensielle kunder et langvarig godt eller dårlig inntrykk. Tydelighet er derfor viktig!

Visuell identitet handler om å ta styring over budskapet du sender ut til kundene dine

Visuell identitet er de synlige aspektene ved en merkevare, og inkluderer blant annet logo, fargebruk, bilde og illustrasjonsstil samt profileringsmateriale i form av nettside, annonser, trykksaker med mer. Denne identiteten er budskapet du sender ut til kunden, og man må ta bevisste valg på hvordan man ønsker å bli oppfattet.

En god identitet skal gjøre mer enn å spre informasjon om bedriften, og handler om å skape en emosjonell tilknytting hos mottakeren. Det hjelper ikke å ha en fin logo og bildestil, når dine potensielle kunder ikke kan relatere seg til merkevaren din.

Vi i Frontal Media mener at en sterk merkevare er noe av det viktigste for å øke salget hos våre kunder og gjøre de minneverdige. Derfor tar våre prosjekter utgangspunkt i mottakerens perspektiv. Hvilke inntrykk og følelser vekker du hos kundene dine?

Når vi designer visuelle identiteter for våre kunder har vi alltid følgende i bakhodet:

  • Merkevaren må ha en klar personlighet, og skal gjøre deg unik i forhold til konkurrentene dine. I bransjer med mange aktører er det viktig med særpreg, ikke bare visuelt, men også med tanke på tjenestene som tilbys.
  • Den visuelle identiteten skal ha et konsistent og helhetlig uttrykk, uansett medium og kampanje. Dette er med på å øke din gjenkjennelighet, og gir et mer profesjonelt og tydelig inntrykk. En designmanual er et nøkkeldokument som lærer opp alle innholdsprodusenter å kommunisere et umiskjennelig budskap videre ut til publikum, og anbefales for å holde merkevaren sterkere i det lange løp.

God visuell identitet er god business

Å lage en god visuell identitet tar tid og er en krevende oppgave. Samtidig er av en sterkere merkevare såpass store at det er en av de beste investeringene din bedrift kan gjøre på sikt.

Hvis du noen gang er i tvil, husk at Apple, et av vår tids sterkeste merkevarer, var på randen av konkurs i 1997 på grunn av dårlig valg og dårlig markedsføring. Å fornye merkevaren din kan ta deg langt!